Assalamualaikum,
Saya nak bercerita sikit tentang pengalaman saya mengikuti Kursus Pra Perkahwinan di Tampin, Negeri  Sembilan pada 2-3 October 2010.
Bertempat di:
Pedoman Khusus Enterprise
B-8/3, Tampin Square 73000 Tampin, NS
Tel: 06-4418579
Sesiapa yang berminat boleh lah terus hubungi nombor ni or dtg terus ke sana. X susa pun nak cari.
Sepatutnya 1 kelas 80 org tapi hari tu mmg ramai sangat dalam 100++ jgk la. Jadi agak sempit ruang dalam bilik ceramah. Ceramah meliputi beberapa modul. Antaranya:
-          Akidah
-          Ibadah
-          Akhlak
-          Perkahwinan & Prosedur
-          Hubungan dalam Keluarga
-          Pengurusan Kewangan, Masa, Stress, Kesihatan
-          Komunikasi  Suami Isteri
-          Perkhidmatan Rundingcara di  Jabatan Agama Islam
-          Pembubaran Perkahwinan
Setelah selesai lengkap semua modul di atas, pada hari terakhir barulah kami semua layak terima sijil layak kahwin.. hehe..
RASANYA MACAM TAK PERCAYA dah nak kahwin, target nak kahwin sebenarnya dalam umur 26 tapi jodoh datang awal, sangat bersyukur sebab inilah jodoh yang saya nanti-nantikan.
Pengalaman masa ceramah sangat best. Hari pertama je dah terlewat so kelam kabut drive ke tampin.. terpaksa lah pecut potong lori, kereta termasuk ambulan sekali. :-p Pukul 8-8.45 sesi pendaftaran. Tapi ceramah bermula pada pukul 9.30 sebab ramai jg rupanya yang lewat. Tempat ceramah tu pulak kat tingkat 4 Tampin Square, JENUH jugak nak mendaki tangga tinggi2 gtu.. abis berpeluh. (lama tak exercise da..hee)
Rasanya ralat jugak sbb hadiri kursus kahwin tanpa tunang di sisi. Tapi disebabkan desakan masa, kenelah  akur.. hehe.. en. Tunang juga masih belum ambil sebab sibuk dgn urusan kerja.. kesian dia.
Ceramah yang paling best dikendalikan oleh Ustaz Mohd Rashdan (hehe sama dgn nama tunang) dan yang kedua Ustaz Azamir Alias. Ustaz Azamir ni mmg kelakar orangnya dari awl ceramah hingga habis semua orang gelak non stop.Credit to him kerana berjaya menghilangkan ngantuk kami.
So kepada pasangan di luar sana, nasihat saya kalau nak ambil kursus kahwin masa yang paling sesuai dalam lingkungan 3-4 bulan sebelum tarikh perkahwinan  supaya tak tergesa-gesa or kelam kabut last minit. Even saya orang melaka, saya direct buat kat Tampin sebab saya area Alor Gajah. Jadi dekatlah. Tapi mostly peserta ceramah dari Melaka sbb kat Melaka da full. Jadi yang jauh2 dari jasin, merlimau terpaksa lah drive jauh2 ke tampin ni. So...  planning awal untuk langkah selamat. Peace.
Salam.


Links to this post
Kita sering terleka dengan kerja yang kita buat sehingga kita sering menerima tekanan daripada kerja terbabit. Kita tidak seharusnya merasa tertekan dengan kerja yang diamanahkan kepada kita. Sebaliknya kita hendaklah bijak dalam mencari jalan untuk menghilangkan tekanan daripada kerja. Antara langkah-langkah yang boleh kita lakukan seperti:-

1.Membaca kisah lucu.
Membaca bahan lucu bukan hanya boleh membuatkan kita tertawa, tetapi ia juga mampu mengurangkan tekanan. Layari sahaja lman web yang mempunyi cerita lawak mahupun gambar yang boleh membuatkan anda terlupa seketika soal kerja. Namun, awas jangan sehingga terleka.

2.Berbual dengan teman sebelah.
Tidak salah jika sesekali kita berbual dengan teman sebelah meja mengenai topik umum mahupun soal politik semasa. Namun jangan pula isu tersebut menjadi sensitif hingga memberi tekanan kepada anda dan yang lebih penting jangan sehingga hubungan anda dengan teman anda terjejas.

3.Ke pantri atau kafe.
Anda boleh menjeguk sebentar ke pantri dan membuat sendiri minuman panas anda dan menghirupnya dengan perlahan. Ia akan membuatkan minda anda lebih tenang dan positif.

4.Ke tandas.
Bergerak sebentar dan jika anda tidak mempunyai destinasi singgah sebentar ke tandas. Ini kerana sepanjang perjalanan ke tandas anda akan menegur dengan rakan sepejabat dan segarkan diri dengan membasuh muka.

5.Berkunjung ke tempat baru.
Jika anda merasa terlalu tertekan, tinggalkan tugasan dan keluar daripada pejabat. Berkunjung ke tempat baru dapat mengurangkan tekanan dan kesegaran yang berbeza. Ia juga memberi inspirasi untuk tugasan yang sedang anda lakukan.
Links to this post
1 Gunakan kain untuk mengelap meja dapur dan tempat bekerja. Elakkan dari menggunakan tisu kerana ianya tidak boleh digunakan semula serta menyumbang kepada penambahan sisa buangan domestik.

2 Guna semula bekas kaca dan plastik sebagai tempat menyimpan barang. Ini akan menggelakkan pengguna dari perlu membeli bekas baru untuk menyimpan barangan serta dapat membantu untuk berjimat.

3 Guna semula beg plastik membeli belah sewaktu keluar untuk untuk membeli barangan. Cara ini dapat mengurangkan penggunaan beg plastic kerana ianya sukar untuk dilupuskan.

4 Gunakan kuali memasak yang sesuai saiznya dan tutup periuk semasa memasak bagi menjimatkan tenaga. Penggunaan periuk tekanan dan pengukus adalah lebih baik dan menjimatkan tenaga sehingga 70% serta makanan yang dimasak juga adalah sihat.

5 Kumpulkan kertas / surat khabar yang tidak digunakan dan hantar ke pusat kitar semula.

6 Jadikan bahan buangan organik sebagai baja kompos yang tinggi nutriennya. Hentikan penggunaan racun makhluk perosak. Tanam tanaman seperti pudina yang berfungsi sebagai penghindar serangan serangga perosak.

7 Membasuh kereta dengan menggunakan paip semburan amat membazirkan. Gunakan air yang diisi ke dalam baldi untuk mencuci kereta.

8 Gunakan mesin basuh pakaian apabila muatannya penuh. Air bilasan cucian boleh dikumpulkan semula dan digunakan untuk mencuci tandas serta longkang sekitar kawasan rumah.

9 Gunakan mesin basuh pakaian yang jimat tenaga. Sebelum membeli mesin basuh pakaian, baca label kecekapan penjimatan tenaga mesin tersebut. Dengan memilih mesin basuh yang tinggi penjimatan tenaganya, penggunaan air dan elektrik dapat dikurangkan sehingga 50%.

10 Kawal kadar aliran air apabila menggunakan paip. Aliran air yang rendah boleh menggurangkan antara 25% sehingga 50% pengunaan air.

11 Gunakan pancuran untuk mandi dan elakkan mandi dengan menggunakan air takungan. Mandi menggunakan pancuran dapat menjimatkan penggunaan air sebanyak 4 kali ganda.

12 Pasangkan sistem dua curahan pada tandas. Jika dibandingkan dengan sistem satu curahan, sistem dua curahan dapat menggurangkan penggunaan air sesebuah keluarga sebanyak 50%.

13 Semasa memberus gigi gunakan air yang diisi di dalam bekas dan jangan biarkan air mengalir berterusan.

14 Isikan air ke dalam sinki untuk mencuci sayuran atau membasuh pinggan mangkuk. Ia menjimatkan 15 kali penggunaan air berbanding membasuh di bawah paip air yang mengalir berterusan.

15 Gunakan peralatan elektrik yang jimat tenaga. Padam dan buka plak elektrik selepas menggunakannya. Peralatan elektrik seperti televisyen yang digunakan selama 3 jam sehari dan selebihnya dibiarkan dalam keadaan "standby mode" selama 21 jam akan menggunakan sehingga 40% tenaga dalam keadaan "standby mode".

16 Jimatkan tenaga dan lindungi penglihatan daripada rosak dengan mengurangkan kadar keamatan cahaya skrin televisyen. Apabila kadar keamatan cahaya skrin televisyen terlalu tinggi, lebih banyak tenaga diperlukan dan jangka hayat televisyen juga akan berkurang.

17 Gantikan mentol bercahaya pijar biasa dengan mentol berpendaflour padat (CFL). Mentol berpendaflour padat dapat menjimatkan sehingga 60% tenaga berbanding mentol bercahaya pijar.

18 Gunakan peti sejuk sebaiknya untuk menimatkan tenaga. Nyah beku secara berkala dan elakkan membuka peti sejuk dengan kerap.

19 Gunakan pemanas air berkuasa solar untuk menjimatkan tenaga elektrik dan gas.

20 Gunakan langsir atau bidai berwarna putih untuk memantulkan haba dan mengurangkan pemanasan. Penggunaan pendingin hawa menyumbang kepada pemanasan global.

21 Jemur pakaian di bawah cahaya matahari daripada menggunakan mesin pengering. Ia dapat mengurangkan tenaga yang diperlukan oleh mesin pembasuh untuk mengeringkan pakaian dan menjimatkan sebanyak 700 paun karbon dioksida dalam tempoh 6 bulan.

22 Berbasikal atau berjalan kaki ke kedai atau kawasan berdekatan. Amalan ini 100% mesra alam dan menyihatkan tubuh badan.

23 Sokong dan bantu program kitar semula. Kitar semula barang buangan sebanyak mungkin.
Links to this post
1 Beli sayur-sayuran dan buah-buahan dari ladang organik (menggunakan baja organik / kompos dan tanpa racun makhluk perosak).

2 Beli makanan segar. Makanan sejuk beku menggunakan 10 kali ganda tenaga untuk dihasilkan.

3 Beli produk keluaran tempatan (Buatan Malaysia).

Ia menjimatkan bahan api dan mengurangkan pelepasan karbon dioksida yang keluar semasa proses penghantaran.

4 Beralih ke barangan yang boleh digunakan semula. Ini mengurangkan barang buangan dan menjimatkan sumber tenaga.

Lampin pakai buang adalah bahan yang tidak boleh lupus dengan sempurna.

5 Jangan beli barang-barang yang diperbuat daripada haiwan atau tumbuhan terancam bagi mengekalkan biodiversiti yang menjamin keseimbangan alam sekitar.

6 Bawa bekas mengisi makanan sendiri apabila membeli makanan untuk dibawa pulang. Ini akan mengurangkan penggunaan bekas "styrofoam" yang tidak boleh lupus.

7 Rancang pembelian untuk mengelakkan daripada membeli barangan yang tidak perlu. Cara ini juga akan membantu para pengguna untuk berjimat.

8 Rancang tempat untuk membeli belah bagi menjimatkan bahan api dan masa. Belilah barang keperluan dengan sekali pergi sahaja.

Sebaik-baiknya kurangkan memandu bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas atau berjalanlan untuk mengurangkan pencemaran udara.

9 Bertukarlah kepada petrol tanpa plumbum. Ia mengurangkan pelepasan plumbum ke atmosfera.

10 Pilih peralatan bebas kloroflorokarbon (CFC) serta mesra alam yang menjimatkan tenaga. CFC boleh memusnahkan lapisan ozon dan menyebabkan pemanasan global.

11 Sewa / pinjam barang yang jarang digunakan. Menyewa lebih menjimatkan ruang penyimpanan barang dan wang.

12 Beli barangan terpakai seperti buku, perabot, peralatan memasak dan lain-lain. Ia merupakan salah satu amalan penggunaan semula.

13 Bawa beg sendiri untuk membeli-belah. Beg plastic tidak boleh dilupuskan dan mengambil masa antara 150 sehingga 500 tahun untuk diuraikan.

14 Gunakan bateri yang dicaj semula dan tanpa cadmium untuk semua peralatan elektronik yang memerlukan bateri.

15 Pilih barang yang kurang menggunakan bungkusan bagi mengurangkan sisa pepejal.

Membeli barangan secara pukal dan yang boleh diisi semula kandungannya lebih murah dan menjimatkan pembungkusan.

16 Fikir dahulu sebelum membeli. Beli apa yang anda perlu dan bukan yang anda mahu.

17 Lakukan pembelian secara atas talian (online) untuk mengurangkan kos pengangkutan.

Berhati-hati semasa melakukan pembelian secara atas talian dan elakkan diri anda dari ditipu.

18 Beli barangan yang diperbuat daripada kertas atau bahan kitar semula.

19 Apabila hendak menukar atau membeli barangan elektrik yang baru, pilihlah model berlabel "Energy Star" yang menimatkan tenaga serta wang.
Links to this post
Pelbagai cara boleh digunakan dalam menjimatkan pengguna tenaga sama ada di rumah atau di pejabat. Amalan ini bukan sahaja dalam mengelakkan pembaziran dan mengurangkan bil elektrik, tetapi juga menggalakkan penggunaan sumber tenaga secara lestari. Berikut adalah di antara beberapa amalan yang boleh dilakukan di rumah dan pejabat bagi menjimatkan pengguna tenaga elektrik.

* Lakukan audit penggunaan tenaga elektrik di rumah. Ini dapat menjamin sistem pendawaian yang betul di rumah dan pejabat.

* Penapis pendingin hawa mesti dibersihkan dengan kerap. Aliran udara yang lancar dapat mengurangkan penggunaan tenaga.

* Kompresor mesti dibersihkan. Gunakan hos getah (pastikan bekalan elektrik telahpun dimatikan terlebih dahulu). Pastikan tumbuh-tumbuhan terletak 1 kaki daripada kompresor.

* Tutup lampu pada waktu siang.

* Bagi rumah yang mempunyai tanah, tanam pokok-pokok untuk teduhan. Teduhan daripada pokok-pokok dapat mengurangkan kesan pemanasan kepada rumah.

* Gunakan kipas siling untuk aliran udara. Pengurangan dalam penggunaan tenaga. Aliran udara semulajadi juga boleh digunakan.

* Set kipas pada pendingin hawa kepada "ON" daripada "AUTO". Pengaliran udara yang sekata dapat menstabilkan suhu udara dalam bilik.

* Beli alat pendingin hawa yang bersaiz betul untuk kegunaan di rumah atau pejabat. Unit yang besar akan menggunakan lebih banyak tenaga dan tutup/ buka secara kerap.

* Setkan suhu pendingin hawa di antara 24darjahC hingga 26darjahC, iaitu paras rendah (24darjahC) semasa cuaca panas dan paras tinggi (26darjahC) pada musim hujan. Seboleh-bolehnya gunakan aliran udara semula jadi.

* Suhu pemanas air boleh ditetapkan di antara rendah dan sederhana untuk menjimatkan tenaga.

* Gunakan penyembur air yang jimat air, air yang kurang bermakna penggunaan tenaga yang kurang.

* Perbaiki paip yang bocor, terutamanya jika melibatkan perkakas air panas.

* Mandi adalah lebih baik daripada merendam dalam tub mandian. Lebih banyak air panas digunakan lebih banyak pembaziran tenaga.

* Peralatan dapur yang kecil membantu mengurangkan penggunaan tenaga. Terdapat peralatan yang menggunakan 75% tenaga kurang daripada oven yang besar.

* Koil peti sejuk mesti divakum sekurang-kurangnya 2 kali setahun untuk memastikan kompresor berfungsi dengan baik.

* 30% udara sejuk akan terlepas setiap kali pintu peti sejuk di buka. Keadaan yang sama untuk oven.

* Jangan memasukkan makanan melebihi muatan peti sejuk. Ini kerana udara sejuk perlu mengalir dengan bebas untuk memastikan makanan disimpan pada suhu yang betul.

* Magnet pintu peti sejuk mesti diperiksa. Letakkan wang kertas satu ringgit dan tutup pintu. Jika wang kertas ini boleh di tarik, anda perlu menukar magnet ini (gasket).

* Gunakan kemudahan oven yang mencuci sendiri sejurus selepas memasak, apabila oven masih panas. Ini mengelakkan mesa yang panjang untuk pemanasan semula.

* Tutup periuk atau kuali untuk mengurangkan masa memasak, dan letakkan periuk atau kuali mengikut saiz pembakar.

* Cuci pakaian dalam muatan penuh. Pastikan aras air di set pada aras yang betul.

* Sentiasa gunakan air sejuk untuk mencuci pakaian, air panas hanya perlu digunakan untuk pakaian yang terlalu kotor sahaja.

* Elakkan penggunaan pengering pada hari yang cerah. Kita dikurniakan dengan cahaya matahari yang banyak. Ultraviolet daripada cahaya matahari membunuh kuman.

* Lampu kalimantang kompak

* Tutup lampu dan peralatan elektrik apabila menggunakan 75% tenaga kurang daripada lampu kalimantang biasa dan mempunyai jangka hayat 10 kali juga. Penukaran kepada lampu ini dapat menjimatkan tenaga. bilik atau kawasan tertentu tidak digunakan.

* Bersihkan lampu dengan kerap. Lapisan habuk boleh melitupi sehingga 50% pengeluaran tenaga.

* Warna yang cerah memantul lebih banyak cahaya. Merancang perhiasan dalaman rumah dan pejabat boleh membantu penjimatan tenaga.

* Keluarkan palam bagi peralatan elektrik yang tidak digunakan. Kebanyakan peralatan ini, terutamanya komputer, TV dan VCR mengambil tenaga elektrik walaupun suisnya telah ditutup. Jika dinding di rumah atau pejabat tidak ditebat, gunakan perkakas berat seperti rak-rak buku, dan sofa untuk diletakkan sekitar kawasan ini. Ini akan membantu mencegah kemasukan haba daripada luar dan kehilangan kesejukan dari dalam bangunan.

* Jika anda keluar dari rumah untuk jangkamasa yang panjang, pastikan untuk menutup semua perkakas elektrik yang boleh di tutup.

* Melaburlah dengan membeli peralatan elektrik yang mempunyai kemampuan `Cekap Tenaga'. Wang yang dijimatkan melalui penjimatan tenaga ini dapat memulangkan kos pelaburan tersebut dalam beberapa tahun.

* Sila baca Label Panduan Tenaga dengan betul. Pastikan anda membanding alatan yang setara. Penggunaan tenaga mempunyai perbezaan yang besar dalam jenama yang sama. Jangan tertipu dengan jualan murah dan janji daripada promoter.

* Beli peralatan yang sesuai untuk keluarga adalah penting. Pembelian yang melebihi keperluan keluarga akan menyebabkan pembaziran wang dan juga penggunaan tenaga.

* Jika peralatan elektrik melebihi 10 - 15 tahun. Praktiskan penukaran semula kepada peralatan baru yang cekap tenaga.

* Pastikan label "EnergyStar" ada pada peralatan cekap tenaga. Ini menunjukkan persijilan daripada pihak-pihak kerajaan atau pensijilan menbuktikan peralatan ini menggunakan tenaga elektrik secara cekap. Jika peralatan tersebut buatan Malaysia, lihat label "Cekap Tenaga" yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tenaga.

Sumber : Kementerian Perdagangan Dalam Negeri and Hal Ehwal Pengguna
Links to this post
Pembelian sebuah kereta mungkin menjadi pembelian besar pertama anda, dan ia merupakan harta anda yang paling mahal buat seketika. Lazimnya, seseorang yang baru berjinak dengan kenderaan akan memilih sebuah kereta terpakai buat permulaan. Berikut kami paparkan beberapa panduan yang boleh dimanfaatkan oleh pembaca dalam membuat pemilihan dan pertimbangan - baik untuk kereta baru mahupun terpakai.
Selidik, kaji dan berkongsi pendapat


Buat rujukan di internet dan bahan bacaan lain sebagai panduan, terutama berkenaan harga terkini bagi model pilihan anda.

Sahabat juga merupakan satu lagi punca rujukan yang baik, terutama sekali jika beliau merupakan pemilik model kereta pilihan anda.

Ini akan memberikan gambaran yang baik berkenaan senggaraan dan juga kos lain yang berkaitan dengan kereta tersebut. Malah, beliau akan mampu berkongsi pendapat mengenai kos jangka panjang bagi kenderaan pilihan itu.

Pilih kereta yang sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda

Eloklah dipastikan dahulu jenis kereta apa yang anda perlukan. Sama ada dari jenis sport, sedan, MPV atau kereta mewah. Pelbagai jenis kereta ada di pasaran, dan buatlah keputusan yang bersesuaian dengan bajet anda. Jenis kereta yang anda INGINI tidak semestinya sama dengan kereta yang anda PERLUKAN. Pilihan ini akan memberi kesan kepada perbelanjaan anda kelak dalam jangka masa panjang. Jangan melangkaui kemampuan kewangan anda ketika mengambil keputusan.

Beli dari kedai atau terus dari pemilik?

Bagi kenderaan baru, ini tidak menjadi masalah. Semua urusan akan dilakukan oleh wakil pengedar anda. Jaminan terhadap kenderaan ini juga masih di atas tanggung jawab pengeluar. Pemilik sekurang-kurangnya boleh berasa lega untuk ini.

Kepada yang memilih kenderaan terpakai, keduaduanya perlu dikenal pasti. Melalui kedai kenderaan terpakai, harga kenderaan mungkin tinggi sedikit. Pastikan juga sama ada mereka memberikan tempoh jaminan. Pembelian terus dari pemilik juga ada kelebihan, antaranya tawaran harga masih boleh dirunding dan maklumat sejarah penyelenggaraan kenderaan juga boleh dipastikan dan diteliti berdasarkan jadual servisnya (jika ada).

Pandu uji sebelum beli

Pandu uji mampu memberikan maklumat lanjut tentang kereta yang bakal anda beli. Teliti dan dengar jika ada bunyi yang tidak sepatutnya. Jika anda kurang pengalaman, minta bantuan rakan untuk memandu uji. Memeriksa kereta sebelum pembelian adalah tanggungjawab anda supaya tidak menyesal di kemudian hari. Periksa juga keadaan kenderaan, sama ada kebocoran minyak, perlanggaran dan sebagainya.

Jika sudah ada kereta yang menjadi pilihan hati, pandu uji dan buat keputusan. Bagi kenderaan terpakai, periksa geran dan rekod pemilikan agar sama dengan nombor enjin dan casis, serta pastikan tiada tuntutan hak milik yang tertunggak. Anda juga boleh memeriksa rekod saman yang ada bagi kenderaan tersebut dengan bantuan pihak polis.
Links to this post

Wanita yang bekerja merangkap isteri dan ibu sering kali berdepan dilema atau terdetik perasaan bersalah apabila tidak dapat sentiasa bersama anak, terutama jika anak dalam tahap pertumbuhan yang memerlukan perhatian lebih.

Meninggalkan anak hanya bersama dengan pengasuh sememangnya ingin dihindarkan tetapi sering kali wanita berkerjaya tiada pilihan kerana pekerjaan di pejabat pun mendesak untuk segera diselesaikan.

Hakikatnya, kesibukan pekerjaan dan keluarga adalah dua hal sering kali membuat wanita berkerjaya sukar membahagikan waktu. Tuntutan di tempat kerja biasanya menjauhkannya dari rumah dengan tugasan mesti dilaksanakan dan sesuatu yang tidak dapat ditunggu sehingga esok sehingga sukar meluangkan waktu untuk keluarga.

Bagaimanapun, usah berasa terlalu tertekan kerana ibu berkerjaya juga masih ada cara tertentu untuk berdamping dengan permata hatinya.

# Luangkan waktu sebelum anak tidur

Jika anda menganggap keluarga keutamaan dalam hidup, pastikan pulang dari tempat kerja sebelum si kecil tidur. Dengan begitu, walau pun sebentar anda tetap dapat menghabiskan waktu untuk berbincang bersama anak. Periksa lagi kelengkapannya untuk sekolah esok hari, pastikan pekerjaan rumah dan tugas lainnya sudah diselesaikan. Cara begitu, anak anda pun mengerti bahawa meskipun ibunya pergi bekerja, tetapi tidak bererti keperluannya diabaikan.

# Hujung minggu pastikan tanpa pengasuh

Hujung minggu adalah saat yang tepat untuk menyegarkan fikiran dengan berjalan-jalan bersama dengan keluarga. Paling penting sebenarnya adalah perhatian, meskipun hanya beristirahat di rumah, pastikan anda memiliki waktu yang berkualiti berdua dengan anak. Bagi wanita bekerjaya yang jadual kerjanya tidak cuti pada hari hujung minggu, lakukan perkara sama walaupun harinya berbeza.


# Dahulukan keutamaan

Jangan bawa pekerjaan di pejabat ke rumah. Di rumah, anda adalah milik suami dan anak-anak. Saat itu menikmati waktu berharga bersama keluarga tercinta.

# Komunikasi

Meskipun hanya sebentar, komunikasi adalah kunci utama. Sesibuk sekalipun bekerja, jangan lupa menghubungi anak di rumah dan pantau terus setiap kegiatannya. Jangan sampai anda tidak tahu apa saja yang dilakukan di rumah mahupun di tempat kegiatan lain kerana terlalu sibuk dengan pekerjaan.

# Ambil cuti atau berhenti jika tiada pilihan

Memiliki anak adalah komitmen. Meskipun akan menjadi dilema, usahakan fokus mengambil berat mengenai anak khususnya pada kesihatan anak jika sedang sakit. Seboleh-bolehnya, anda sendiri yang membawa anak berjumpa doktor jika sakit. Berbuat demikian membolehkan anda akan mendapatkan maklumat yang lebih tepat mengenai penyakit yang dihidapi anak dan bukan mendengarnya melalui orang lain. Tindakan yang anda boleh buat ialah mengambil cuti ataupun berhenti sementara jika keadaan terlalu mendesak.

Links to this post
Sedihnya apabila ruang paling penting di rumah menjadi tempat meragut nyawa anak kecil. Melecur anggota tubuh badan akibat terkena air panas, terkena renjatan elektrik daripada mesin basuh atau ketuhar gelombang mikro, antara berita sedih hidangan akhbar.
Membaca berita tragis itu membuatkan kita tersedar sendiri `perangkap maut' ada di rumah, tetapi sejauh mana kita bertindak atau mengambil langkah berjaga-jaga memastikan kejadian buruk tidak menimpa anggota keluarga kita?

Maaf sekiranya saya katakan kadangkala kealpaan kita sendiri sebenarnya yang mengundang padah. Tidak menutup suis pembakar roti antara kelalaian yang sering saya lakukan, tetapi bersyukur juga kerana anak sulung saya, Najah yang semakin `peka' dengan persekitaran rumah selalu mengingatkan.

`Mama dah tutup suis tu?' antara ingatan yang selalu diberikan kepada saya. Malah sebelum keluar rumah kadangkala saya perhatikan dia sudah tahu `peraturan atau perkara perlu disemak sebelum keluar rumah', bahawa semua peralatan elektrik perlu ditutup sebelum melangkah keluar.

Begitupun, kata-kata ingatan perlu terus diberikan kepada anak-anak, kerana mereka kadangkala seperti kita juga, terlupa atau `maaf, tak ingatlah mama, ingatkan kakak dah buat,' kata anak kedua saya, Hariz yang selalunya menyerahkan tanggungjawab sebegitu kepada si kakak.

Sebagai ibu, tidak pula saya menyerahkan sepenuhnya kepada anak yang paling tua, tetapi tetap memantau, cuma kata-kata yang sering diingatkan itu menjadikan mereka tidak mudah lupa.

Sememangnya kecederaan berlaku di rumah meninggalkan kesan trauma berpanjangan. Saya ingin berkongsi kisah anak saudara yang ketika itu berusia sembilan bulan, Daniel, terkena air panas di rumah pengasuh. Air panas itu tidaklah banyak, cuma separuh piring, tetapi terletak atas lantai. Ketika itu pengasuh berkenaan, tidak berada berhampiran Daniel.

Sedang sibuk ke sana, ke mari lantaran hari semakin petang, melayan ibu bapa mengambil anak-anak masing, hingga tidak sedar mengenai air panas itu. Ketika merangkak, Daniel dikatakan cuba mendapatkan piring berkenaan, dan apa yang tidak diingini tetap berlaku. Melecur.

Tangan dan kaki berparut meninggalkan kesan hingga ke hari ini, walaupun sudah 14 tahun insiden itu berlalu. Rawatan pula bukan memakan masa sehari dua, sebaliknya bertahun-tahun, kerana balutan bahagian kaki dan tangan perlu ditukar beberapa kali setahun, lantaran tubuh badannya membesar dan mengelakkan kulit berkenaan buruk rupanya kesan melecur itu.

Berbalik kepada dapur, peralatan memasak yang tajam, bahan kimia seperti pencuci pinggan mangkuk, bahan masakan dan sebagainya antara jerangkap samar menunggu mangsa.

Selain menyimpan dan mengunci semua bahan kimia beracun, terdapat beberapa tindakan pencegahan keselamatan lain yang penting dan perlu diberi perhatian di dapur.

Paling penting untuk diingati bahawa kanak-kanak tidak boleh ditinggalkan bersendirian walaupun untuk beberapa saat di dapur.

Melayari `Konsumer Kini', ada beberapa panduan keselamatan umum yang boleh dikongsi bersama.

INFO

Keselamatan di rumah

Peringatan umum

* Jangan biarkan terdapat kabel elektrik yang berjuntai di tepi meja. Alat-alat kecil seperti pengadun, pembuat kopi, ketuhar gelombang dan seumpamanya hendaklah dicabut apabila tidak digunakan dan disimpan di tempat yang tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak.

* Simpan semua peralatan masak selepas digunakan, terutama pisau yang tajam atau peralatan yang hujungnya runcing. Jauhkan semua pisau di luar jangkauan anak anda.

* Sampah hendaklah diletakkan di bakul sampah dengan tudung yang tidak mudah untuk dibuka atau menyimpannya di bawah sinki dan kuncikan.

Peralatan dapur

* Ketika membeli peralatan baru, cari model yang bersuis dan butang-butang di luar jangkauan anak kecil.

* Ajarkan anak pada usia awal lagi untuk mengenal erti `panas' dan sebarang butang pada peralatan tidak boleh disentuh.

* Pastikan anak anda tidak berada di bawah kaki anda apabila anda sedang memasak atau memegang bekas makanan yang panas. Ketika memasak, minyak yang mungkin tumpah atau berhamburan juga membahayakan anak jika berada berdekatan.

* Jika kemalangan berlaku, kawasan tubuh yang melecur itu hendaklah diletakkan pada aliran air sejuk sehingga rasa sakit reda (Jangan gunakan ais, yang boleh menyebabkan radang dingin).

Ketuhar gelombang

* Pastikan ketuhar gelombang mikro sudah diletakkan di tempat yang tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak.

Peti sejuk

* Beberapa makanan boleh menjadi racun bagi kanak-kanak, terutama jika makanan berkenaan sudah rosak. Makanan lain seperti sos atau makanan yang belum dimasak boleh membawa bahaya kepada kanak-kanak jika mereka memakannya. Atau, mereka mungkin boleh tercekik atau botol kaca berkenaan boleh pecah dan mencederakan mereka.

* Untuk mengelakkan kanak-kanak daripada membuka pintu peti sejuk, anda boleh memasang kunci peti ais di bahagian atas pintu. Tapi kanak-kanak yang kecil ini biasanya tidak mempunyai kekuatan untuk membuka pintu peti sejuk. Jika anda meletakkan hiasan bermagnet pada peti sejuk, pastikan ia bersaiz besar agar tidak boleh masuk ke dalam mulut anak kecil. Pastikan magnet itu sendiri tidak longgar atau tidak mudah tercabut.

Mesin pencuci pinggan mangkuk dan mesin pencuci kain

* Kanak-kanak suka menekan butang dan panel kawalan kerana ia boleh menarik perhatian mereka. Cara paling mudah untuk menjaga anak anda daripada bermain dengan kawalan mesin basuh pinggan dan mesin pencuci kain adalah untuk membeli mesin yang sukar bagi kanak-kanak untuk mengendali dan membukanya. Anda juga boleh mengunci pintu mesin dengan pengikat perkakas sedia ada.

* Serbuk dan cecair pencuci pula harus diletakkan di tempat yang tinggi supaya kanak-kanak tidak boleh mencapainya.
Links to this post
1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.
2- Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.
3- Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri.
4- Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminya berada di rumah bersama-samanya.
5- Tukar gaya penampilan setelah beberapa ketika untuk mengelakkan jemu kepada pasangan.
6- Kreatif mencipta suasana yang harmoni dan tenang dalam rumah tangga.
7- Sekiranya ada pergaduhan atau pertengkaran, cuba ingat kembali kenangan manis semasa bercinta dan berbulan madu.
8-Kenangkan jasa dan susah payah isteri mengandung dan melahirkan anak.
9- Sekiranya berlaku penceraian (bagi pasangan Islam untuk talak satu dan dua saja) jangan mudah menghalau isteri keluar ! dari rumah sebelum habis edah kerana mungkin suami isteri berminat untuk bersatu kembali (rujuk).
10- Suami kena lebih mesra dengan keluarga mentua kerana sekiranya rumah tangga menghadapi masalah, ibu bapa mentua boleh membantu dari segi nasihat.
11- Suami jangan tumpu perhatian yang berlebihan kepada dunia luar berbanding keluarga sendiri.
12- Isteri jangan lebih banyak masa menyibukkan diri dengan dunia luar, seperti aktif dengan kegiatan persatuan, berpolitik atau terlibatt dengan jualan langsung.
13- Sentiasa berlembut dari segi percakapan, layanan kepada pasangan dan pergaulan sesama ahli keluarga.
14- Isteri perlu berhias lebih kepada suaminya berbanding apabila keluar rumah.
15- Menjawab setiap pertanyaan suami dengan lembut.
16- Pasangan tua, terutama isteri jangan terlalu rapat dengan cucu, tidur dengan cucu dan tinggalkan suami tidur sendirian.
17- Sekiranya ada masalah, bawalah berbincang. Jangan berteng! kar dan masing-masing menegakkan pendapat sendiri.
18- Fahami dan hayati sifat pasangan dan anak-anak. Suami disifatkan seperti matahari sentiasa panas, isteri bulan; cantik, lembut dan indah dipandang, manakala anak-anak pula umpama bintang iaitu sifatnya sebagai penghibur dalam rumah tangga.
19- Suami isteri perlu mengekalkan sifat romantis dan sentiasa berhati muda walaupun masing-masing sudah berusia.
20- Anak-anak jangan dipaksa mengikut telunjuk dan kehendak ibu bapa tetapi beri mereka pilihan yang sesuai tetapi sentiasa awasi mereka.
21- Ketua rumah tangga yang bijak sentiasa ada perancangan jangka panjang untuk ahli keluarganya. Sama ada dari segi kewangan, pelajaran dan tempat percutian.
22- Keluarga Islam, pastikan sekurang-kurangnya dua waktu solat berjemaah bersama-sama ahli keluarga – merapatkan hubungan dan kemesraan.
23- Jangan beri ahli keluarga makanan yang tidak halal atau diragui kehalalannya kerana bermula dari mak! anan membentuk air mani dan melahirkan generasi seterusnya.

Links to this post